Hoe krijgt ondernemend Nederland het werk nog gedaan?
menu
Hoe krijgt ondernemend Nederland het werk nog gedaan?
  • event 06-11-2024
  • schedule 12:00
  • timer 3 minuten

Hoe krijgt ondernemend Nederland het werk nog gedaan?

Vijf oplossingsrichtingen om de krapte de baas te zijn.

De Nederlandse arbeidsmarkt kampt met een complex probleem. Ondanks de hoogste arbeidsparticipatie van Europa (ruim 70%), staan er nog altijd 418.000 vacatures open. Het UWV heeft een analyse gemaakt van mogelijke oplossingsrichtingen, om het werk toch gedaan te krijgen. Wij zijn er bij Procres van overtuigd dat meer personeel niet altijd mogelijk is en vaak ook helemaal niet nodig is. Kijk eerst kritisch naar de bestaande organisatie en benutting van arbeidspotentieel en lees hieronder hoe deze vijf oplossingsrichtingen jou kunnen helpen.

  1. Inzetten van technologie
    Technologie speelt een cruciale rol in het oplossen van personeelstekorten. Door de juiste automatiseringen kunnen tijdrovende en herhalende taken worden overgenomen door software of robots, wat efficiënter werkt en ruimte creëert voor medewerkers om zich te richten op meer strategische of klantgerichte werkzaamheden.

  2. Efficiënter inrichten van werkproces
    Naast technologie kan een betere organisatie van het werk ook zorgen voor een hogere productiviteit. Lean-methodieken, procesoptimalisatie en herverdeling van taken maken het mogelijk om dezelfde taken met minder tijd en inspanning te verrichten. Door werkprocessen te analyseren en efficiënter in te richten, kunnen bedrijven meer output genereren met dezelfde medewerkers.

  3. Aanbieden van scholing en bijscholing
    Medewerkers ontwikkelen en opleiden helpt niet alleen hun productiviteit en motivatie te verhogen, maar maakt hen ook breder inzetbaar. Scholing biedt de mogelijkheid om werknemers de vaardigheden aan te leren die op dat moment het hardst nodig zijn binnen het bedrijf. Ook omscholing kan organisaties versterken, door medewerkers te herplaatsen naar andere functies binnen de organisatie.

  4. Creëren van combinatiebanen
    Door combinatiebanen te creëren, waarin meerdere functies en verantwoordelijkheden worden gecombineerd, kunnen de medewerkers een breder scala aan taken vervullen en tegelijkertijd hun vaardigheden uitbreiden. Dit kan aantrekkelijk zijn voor medewerkers die meer variatie in hun werk zoeken en biedt hen de kans om meer uren te maken.

  5. Meer uren werken stimuleren
    Veel parttimers zouden wellicht openstaan om meer uren te werken, als dit aantrekkelijker gemaakt zou worden. Door in gesprek te gaan met parttimers over de mogelijkheid om hun werkweek uit te breiden, kunnen organisaties de capaciteit uitbreiden met bestaande medewerkers. Het is interessant om erachter te komen wat medewerkers hiertoe zou kunnen bewegen, denk bijvoorbeeld aan betere (secundaire) arbeidsvoorwaarden, meer flexibiliteit qua hybride werken en vrijheid om zelf te bepalen wanneer de werkzaamheden verricht worden.

Belang van employer branding

In de strijd om talent is een sterk employer brand essentieel. Employer branding draait om het neerzetten van een aantrekkelijk imago als werkgever, zodat huidige en potentiële medewerkers enthousiast raken over jouw organisatie. Een sterk werkgeversmerk trekt niet alleen nieuwe medewerkers aan maar zorgt er ook voor dat het bestaande team trots en betrokken blijft. Dit begint met het communiceren van duidelijke waarden, een positieve werkcultuur en onderscheidende voordelen. Bedrijven die hun unieke kenmerken en sterke punten authentiek uitdragen, hebben een betere kans om te concurreren in de huidige krappe arbeidsmarkt. Employer branding vraagt om een proactieve strategie waarbij werkgevers continu werken aan hun reputatie en zichtbaarheid, zowel online als offline.

Conclusie

De huidige krapte zal de komende jaren alleen maar toenemen. Om hierop voorbereid te zijn is het niet per se nodig om meer collega’s aan te nemen. Technologie, continuous improvement, scholing, combinatiebanen en meer uren werken aantrekkelijker maken zijn vijf oplossingsrichtingen die het verkennen waard zijn om jouw organisatie toekomstbestendig te maken.

Als je nu denkt “interessant maar niet voor mij” of “interessant maar hier heb ik toch geen tijd voor”, dan ga je de boot missen. Nú is het moment voor actie. Wij kunnen jou vanuit Procres met slechts enkele stappen helpen bij het maken van de juiste strategische beslissingen voor – en het nemen van de juiste stappen naar een duurzame en aantrekkelijke organisatie. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.